Plasticine

Eén dag voor de officiële aankondiging, kwam Sony al op de proppen met hun nieuwste mega ad. Momenteel kan ik de spot nog niet goed plaatsen naast de andere twee. Enerzijds moet het een huzarenstukje geweest zijn, maar anderzijds valt m’n mond er niet van open. Zeker niet als ik hem vergelijk met Balls en Paint. Ik ben trouwens nog altijd niet zeker of ik wel een echte fan ben van het hele Branded Entertainment verhaaltje*. Ene David Ogilvy, een vermaard reclamemaker en gereputeerd salesman, was er rotsvast van overtuigd dat commercials dienen om te verkopen, niet om te entertainen. Hij deed mij inzien dat reclame geen entertainment tool is, maar harde business. Wanneer hij als verkoper/vertegenwoordiger de baan op ging, wou zijn publiek nooit een een vermakelijk praatje. Hij moest zijn klanten overtuigen van het product. So stick with the product.
Ik wil hier niet verklaren dat ik een amusante commercial niet kan smaken, integendeel! Maar of je hetzelfde (of een beter) effect kan bekomen met deze “nieuwe” manier van aanpakken? Laat creativiteit niet de bovenhand nemen op de vooropgestelde business goals.
Tot daar mijn bescheiden business intelligentie wat betreft Branded Entertainment.
Om in de sfeer te blijven, zal mijn volgende post gaan over een hoofdstuk uit Ogilvy’s boek Confessions of an advertising man. Ogilvy werpt zijn blik over hoe jonge advertisers het beste kunnen beginnen aan een reclamecarrière. Youngsters, stick with me on this one!
Ahja, de Sony commercial:* Cadbury’s gorilla is een uitzondering op de regel🙂

*UPDATE*

Op crossthebreeze.be lees ik net dat de mosterd van deze campagne gehaald werd bij een Amerikaans (LA) kunstenaar, KozynDan. Het is zoals Kris Hoet van crossthebreeze zegt, zulke dingen gebeuren elke dag weer in advertising. Sad but true…
Nieuwsgierig waar Sony haar inspiratie gehaald heeft? Klik dan even op onderstaande fotootjes:

pic1       pic2

0 Responses to “Plasticine”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Hello world

View Kristof Janssens's profile on LinkedIn

Add to Technorati Favorites

Janso is delicious

Janso tweeting

Bloggup

a

Janso's photostream

Janssen Pharma

San Diego bay

NBC

Coursera

Meer foto's
oktober 2007
M D W D V Z Z
« Sep   Nov »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031