Creativiteit

Creatief, ben je dat van nature uit of kan je dat worden? Moeten alle reclameboodschappen creatief zijn of is dat niet primordiaal? Creativiteit is naar mijn mening nogal relatief. Reclame is nog altijd een money business en geen speeltuin voor creatievelingen met groen haar en gele broeken. Sorry voor zij die helemaal gek zijn van gele broeken. Anyway, ik vind dat je als creatief niet uit het oog mag verliezen dat je bezig bent met een strategisch plan, en niet met een artistiek project. Hiermee pleit ik niet voor een reclameblok volgestouwd met Dash en Cillit Bang, maar wel voor goed geïntegreerde campagnes die doelgroepen activeren. En nee, ik denk niet dat je creatief kan worden, dan ben je of dat ben je niet. Een creatief heeft een zesde zintuig dat net iets meer signalen opvangt dan de doorsnee mens, die signalen gaat hij verbinden met bekende (andere) zaken die rondom hem/haar gebeuren, tot er zich een web van ideeën vormt. Wanneer je die ideeën in een nieuwe context kunt plaatsen zodat er nieuwe relaties ontstaan, dan schuilt er in jou misschien wel een goede creatief. Sluit je idee nauw aan op de USP (unique selling proposition/perception) en het is “uniek” maar toch variabel, dan kan het zijn dat je een goed idee hebt. Ook niet onbelangrijk is dat je maar één boodschap at a time communiceert, niets wordt zo snel vergeten als een reclameuiting met meerdere boodschappen.

“The secret of all effective originality in advertising is not the creation of new and tricky words and pictures, but one of putting familiar words and pictures into new relationships.” – Leo Burnett (Leo Burnett Company)

Hieronder enkele leuke, doch doordachte billboards. Uniek, variabel & gericht op de USP:

picture-6.pngpicture-5.pngpicture-4.png

0 Responses to “Creativiteit”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Hello world

View Kristof Janssens's profile on LinkedIn

Add to Technorati Favorites

Janso is delicious

Janso tweeting

Bloggup

a

Janso's photostream

Janssen Pharma

San Diego bay

NBC

Coursera

Meer foto's
november 2007
M D W D V Z Z
« Okt   Dec »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930