Social networks. zucht.

10.001 blogpostjes heb ik er al over gelezen, en toch geraken we er niet over uitgepraat. Wat ik al vanaf het begin dacht, wordt nog maar eens bewezen; social networks worden niet intensief gebruikt. We zijn allemaal wel lid van de meeste sociale webjes, want achterlopen is geen optie.

Zoals het een goede web 2.0-er betaamt, ben ik trotse eigenaar van een account op Facebook, LinkedIn, Flickr en MySpace. Facebook werd ik zowat opgedrongen door 89% van mijn MSN-lijst, LinkedIn leek me wel boeiend, Flicker moest wel handig zijn en MySpace was gewoon een hypetest. Uiteindelijk gebruik ik maar 1 van deze vier (Linkedin) op regelmatige basis, en toch vraag ik me soms af waarom ik lid ben.  De meesten doen het, denk ik, om wired over te komen met zoveel mogelijk connections achter hun naam. En dan sta je daar met je connections die je half en half kent. Het enige pluspunt van dit platform is, in my humble opinion, het feit dat een toekomstige werkgever snel kan zien waar je gewerkt hebt en wie je “kent”. Verder kan je nog vragen stellen aan een professionneel publiek, maar dat kan volgens mij sneller en gerichter via andere wegen. 

Mijn Facebook is helemaal een lachertje aangezien ik er enkel een profielfotootje heb opstaan en voorts nada. Toch zijn er elke dag mensen die mij graag als online buddy willen om naar mijn leeg fotoboek te kijken. Het verbaast me echt hoeveel mensen ingeschreven zijn op dit platform, zelfs empty heads zonder enige computer knowledge zijn fiere Facebookies. Als ik eens op een rijtje zet wie mij allemaal toevoegt, dan concludeer ik dat de meeste slachtoffers van web 2.0-toepassingen internetleken zijn. Ik veralgemeen niet, maar geef toe..

Voor ik hier de draad helemaal verlies, even terug naar waar ik oorspronkelijk mee begonnen was. De meerderheid wordt lid van social networks uit nieuwsgierigheid, om er vervolgens nog slechts sporadisch naar om te kijken. Het sterke van het verhaal is dat ongeveer 59% van die horde helemaal niet graag heeft dat er persoonlijke gegevens van hem of haar op het web staan. Begrijpe wie begrijpe kan. 

7 Responses to “Social networks. zucht.”


  1. 1 Bram november 21, 2007 om 6:45 pm

    Ik werd ook verplicht een facebook account aan te maken, ik vraag me nog altijd af waarom…

  2. 4 janso november 22, 2007 om 8:25 am

    Haha, hij vroeg mij om hem even toe te voegen😉

  3. 5 Yannick november 22, 2007 om 5:35 pm

    zeer correcte, want herkenbare, post. Bij mij is het echter omgekeerd, Facebook gebruik ik wél en LinkedIn misschien 2x gebruikt sinds ik er ben ingeschreven. MySpace heeft mij nooit aangesproken, teveel walgelijk lelijke profielen (en dan heb ik het niet over de profielfoto, maar over bv. dit: http://www.myspace.com/knowmesomeugly en http://www.myspace.com/thats_sucks en …)

  4. 6 janso november 22, 2007 om 7:11 pm

    Midi files als achtergrondmuziek is absoluut not done.🙂

  5. 7 Yannick J. december 10, 2008 om 11:40 am

    Facebook is leuk in het begin omdat je al die oude oude schoolvrienden terug kan “zien” als het ware. Daarna valt het wel op wat voor een onnozele website het is. Een paar zatte foto’s erop zetten van één of ander feestje waar je andere mensen op kunt “taggen” waarna je wat comments kan verzamelen van vage kennissen “lolll, gij waart wer énorm scheef ze makkerino :D:D:” of wat digitale kadootjes of “hugs” naar elkaar doorsturen.
    En vergeet niet je status up te daten naar ” is studyin’ hard” want iedereen interesseert zich echt geweldig naar wat je elke second van de dag doet! Dit is natuurlijk nog erger in geval van twitter of iets soortgelijks. Mensen met een iPhone die elke tien seconden een status report doorgeven van hun trip naar het toilet…

    I love Web2.0 ;D (stom buzzword trouwens)


Geef een reactie

Hello world

View Kristof Janssens's profile on LinkedIn

Add to Technorati Favorites

Janso is delicious

Janso tweeting

Bloggup

a

Janso's photostream

Janssen Pharma

San Diego bay

NBC

Coursera

Meer foto's
november 2007
M D W D V Z Z
« Okt   Dec »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930