Koopkracht

De laatste twee weken hoor je niet anders dan berichten over de dalende koopkracht van de Belg. Het staat vast dat met de komst van de euro het leven een stuk duurder geworden is.

Je kan uiteraard zelf talloze producten voor de geest halen die sinds de overgang een mep van de euro gekregen hebben. Welke roker had enkele jaren geleden gedacht dat hij 200 bfr per pakje ging betalen? Ik hoor nog levendig rokers vertellen dat ze resoluut gingen stoppen wanneer ze meer dan 150 franken per 20 sigaretten zouden moeten betalen. Nu ja, dit is maar één voorbeeldje, maar zo zijn er honderden producten.

De nieuwslezer op StuBru daarstraks vertelde dat we per persoon gemiddeld €645 gingen uitgeven deze kerstperiode. Dat is 3% minder dan dat we vorig jaar uitgaven, WANT onze koopkracht is gedaald. Toch vind ik dat zo geen slecht gemiddelde, daar koop ik toch enkele mooie cadeau’s van, en bereid ik een leuke maaltijd voor. Soit, ik voel die daling in koopkracht niet heel erg aan. Het enigste product wat ik (en waarschijnlijk iedereen) wel overpriced vind, is de benzine en diesel. Welke producten percipiëren jullie als te duur?

1 Response to “Koopkracht”


  1. 1 AlphaDelta december 18, 2007 om 10:54 pm

    Even iets over die zogezegde daling van 3% (volgens onderzoek gaat het trouwens maar om 2,5%). Daar heb je zelfs geen snelcursus statistiek voor nodig om te weten dat dat eigenlijk niet statistisch significant is.
    Deloitte vroeg dit aan een kleine 15000 mensen maar weliswaar verspreid over alle Europese landen. Maw veel te kleine steekproef om zo’n conclusies te trekken.

    on-topic: Ik vind 645EUR eigenlijk een enorm hoog gemiddelde.
    Ik denk dat benzine/diesel inderdaad alsmaar meer een enorme kost wordt. Met daarbij taksen en verzekeringen meegerekend wordt auto een echt luxeproduct. Dat vergt voor de marketeers dan ook een andere aanpak.


Geef een reactie

Hello world

View Kristof Janssens's profile on LinkedIn

Add to Technorati Favorites

Janso is delicious

Janso tweeting

Bloggup

a

Janso's photostream

Janssen Pharma

San Diego bay

NBC

Coursera

Meer foto's
december 2007
M D W D V Z Z
« Nov   Jan »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31