Tecktonik

Communiceren met jongeren is fijn, het zijn immers meestal zij die de laatste hypes creëren en dragen. Verder volg ik de meeste hypes op de voet, niet enkel omdat ik een vakidioot ben, maar zeker ook uit interesse. De manier waarop ze ontstaan, hoe ze verspreid worden en hoe ze evolueren. Moest het je niet opgevallen zijn (ehr?), jumpen was dé laatste hype die ons langs overal achtervolgde. Van lichtjes disfunctionerende discodonnies tot vijfjarigen op de speelplaats kennen de filmpjes en de pasjes; van simpele sprongetjes tot heuse (zucht) synchrone duojumps.

Maar het lied van de jumpers is ver uit, here’s tecktonik.

Ik hoorde de term al een paar keer vallen onder collega’s en vrienden, dus ging ik verder op zoek naar wat deze dans zo vernieuwend maakt. De dansstijl ontstond in het Parijse danscomplex Metropolis, waar de Tecktonik Killer parties doorgaan. Op deze parties wordt een mix gespeeld van Belgische hardstyle en Italiaanse electro. Of course komen ook hier een hoopje weirdos op af die er een aparte kledingsmaak op na houden en die vooral bizar dansen. Volgens de jongens van Bladda kopiëren de Tecktonikers de stijl van de Engelse jaren tachtig ravers, m.a.w. fluorescerende kleuren, armbanden en stretch t-shirts.

De dans op zich is een mishmash van breakdance en rave. Dit heeft als resultaat dat dit genre jongeren aantrekt uit verschillende subculteren zoals jumpers, hiphoppers, clubbers, enz.. Misschien staan we aan de vooravond van een Tecktonik rage, misschien verdwijnt het weer even snel omdat het geen afgelijnde identiteit heeft. Ik volg allesziens..

9 Responses to “Tecktonik”


  1. 1 Mick januari 2, 2008 om 10:19 pm

    Het is een zalige sexy dans!

  2. 2 Yannick januari 2, 2008 om 11:10 pm

    Vorige week ook al enkele filmpjes van gezien en met oudjaar ook al 1 mens zich hier aan durven wagen. Maar..

    Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar volgens mij wordt dit toch niet zo’n grote hype als jumpen. Ik denk eerder aan iets in de aard van de melbourne shuffle. Heel populair bij een (redelijk ruime) subcultuur maar niet bij het grote volk. De opvallende kleding vind je ook terug in de melbourne shuffle scene, weliswaar niet met flashy t-shirts en armbanden maar dan met heel wijde broeken en truien met een lange kap. Ook de dans is helemaal anders, tecktonik is vooral met de armen en melbourne shuffle vooral met de benen, maar toch hier vind ik het ondanks de grote verschillen toch ook een beetje gelijkaardig (hoe contradictorisch dit ook mag klinken).

    Parkour was in Frankrijk ook razend populair, en dat is bij ons toch ook niet echt doorgebroken (omdat je hiervoor maanden moet trainen voor je er iets leuk mee kunt doen). Tecktonik geef ik iets meer kans maar de grote hype zoals jump (succesvolle verkoop van dvd’s,cd’s, merchandising, kinderen van 4 tot ouders van 55 die zich er aan wagen,…) zie ik hier toch niet in.

  3. 3 J. januari 3, 2008 om 11:33 am

    Het risico dat je iemand tenen plattrapt is alleszins een stuk kleiner dan bij jumpen.
    Het risico op een blauw oog😉

    BTW ‘tecktonic’, heeft dat iets te maken met bewegende aardplaten?

  4. 4 Marnick januari 3, 2008 om 12:15 pm

    Ik vind het erg cool om naar te kijken en vind het veel mooier als jumpen, maar ook ik denk dat het geen echte rage gaat worden.

    Jumpen is zo populair, omdat het leuk is om doen (zo hebben ze mij toch verteld) en simpel om leren. Deze stijl daarentegen lijkt me aardsmoeilijk om onder de knie te krijgen, terwijl Jumpen iets is wat je na 5 bollen en 29 pinten nog altijd kunt doen:)

  5. 5 Buzzing Bees januari 3, 2008 om 3:52 pm

    Het is toch alleszins al onze landsgrenzen binnengeslopen. In Wallonnië kent iedereen het al enkele maanden, en ik heb hier enkele Franstalige collega’s rondlopen die er erg bedreven in zijn. A must see😉

  6. 6 janso januari 3, 2008 om 4:45 pm

    Film it + Youtube, buzz?

  7. 7 Da Dame januari 3, 2008 om 5:23 pm

    ledematen: elastiek? Tis leuk om te zien op film maar ik denk dat als mijn vriendje zich hieraan waagt dak gewoon plat ga van het lachen… op zich veel moeilijker als jumpen, dus de kans op een trend is ook lager natuurlijk.

  8. 8 tino januari 4, 2008 om 9:06 am

    is precies een mix tussen Melbourne shuffle en crunk of crump of hoe was het ook alweer? Nothing new i guess.

  9. 9 tecktonik maart 8, 2008 om 9:31 am

    De melbourne shuffle is meer met de benen hoor😉
    Kdenk dat tecktonik hier in België zeker gaat doorbreken, het is begonnen met Wallonië, maar nu het in Brussel al een groot succes is beginnen zich ook in steden zoals Gent al tecktonikers te ontpoppen.
    Op http://www.dancing-youth.be vind je de laatste informatie over tecktonik


Geef een reactie

Hello world

View Kristof Janssens's profile on LinkedIn

Add to Technorati Favorites

Janso is delicious

Janso tweeting

Bloggup

a

Janso's photostream

Janssen Pharma

San Diego bay

NBC

Coursera

Meer foto's
januari 2008
M D W D V Z Z
« Dec   Feb »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031