Imitation is the sincerest form of flattery

Tijdens een brainstorm stellen we ons dikwijls de vraag of een bepaald concept al eens gedaan is.  Natuurlijk wil je geen concept uitwerken dat al eerder gebruikt werd. Het gros van de ideeën is niet nieuw, maar veelal weet je toch niet of jouw unieke campagne nog niet eerder gelanceerd werd in Zuid-Oost Panama. Creatieven die een bestaande campagne zonder verpinken volledig kopiëren, zitten volgens mij in de foute branche, en toch gebeurt het dagelijks. Je kan dikke pech hebben als je een soortgelijk idee uitwerkt, maar sommige visuele uitwerkingen zijn soms toch echt te gelijkend:

Original
In mei van vorig jaar zagen we een leuke outdoor van Panasonic die de extreme zoom moest communiceren. Een leuke boodschap die geregeld hoofden deed draaien, some good work by Fischer America (Sao Paolo).

 
Copycat
Vijf maanden later zien we Leica, voor haar 12x optische zoom, bijna identitiek hetzelfde doen. En nog beter, Young & Rubicam sleept hiermee zilver in de wacht op de Eurobest awards. Al geef ik wel toe dat deze uitwerking beter is dan de bovenstaande..


Ah well, imitation is the sincerest form of flattery..Joe La Pompe verzamelt copycats en gelijkende campagnes.

6 Responses to “Imitation is the sincerest form of flattery”


  1. 1 Dikkie januari 4, 2008 om 11:38 am

    Leica en Panasonic werken voor een aantal modellen samen, wat resulteert in bijna exacte toestellen. Als ik het goed kan zien op de foto’s is dit inderdaad ook voor dit type het geval. Dus is dat dan een copycat? Zou ik niet durven zeggen. Het is hetzelfde idee voor gelijke toestellen. Alleen een ander reclamebureau, vermoedelijk om wat kosten te besparen…

  2. 3 janso januari 5, 2008 om 12:49 pm

    Ik ben dan ook een geweldig student😉

  3. 5 janso januari 5, 2008 om 8:22 pm

    true that, maar soms hunker ik nog wel naar het nachtelijke studentenleven😉
    Nontheless zijn er toch wekelijks (free)reclamefeesjes.

  4. 6 janso januari 5, 2008 om 8:25 pm

    voor zij die het niet weten, ik werk met pieter-jan @ the advertising hangar (ldv).🙂


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Hello world

View Kristof Janssens's profile on LinkedIn

Add to Technorati Favorites

Janso is delicious

Janso tweeting

Bloggup

a

Janso's photostream

Janssen Pharma

San Diego bay

NBC

Coursera

Meer foto's
januari 2008
M D W D V Z Z
« Dec   Feb »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031