Plagiaat?

Ik moet zeggen dat de mediaplanning van de nieuwste ING campagne heel erg goed ineenzit. Overal waar ik kom slagen ze met de te hoge verzekeringstarieven van mijn auto rond m’n oren. In print, outdoor, radio, internet, .. everywhere.

De creatieve kant van deze campagne roept bij mij wel enige vraagtekens op. Welke copywriter heeft die foute radiospots geschreven, en welke art director heeft de ontwerpen van Jill Greenberg gepikt? De gelijkenis tussen de foto’s van de schreeuwende kinderen van Greenberg en de wenende volwassenen van ING is té treffend. Een tijdje geleden lokte Jill met die close-ups een hele controverse uit. Een erg getalenteerde juffrouw met een hele leuke portfolio, en dat is blijkbaar de AD van deze campagne niet ontgaan, want hij heeft gewoon de volledige stijl gekopieerd: compositie, belichting, achtergrond, montage, .. awoert.

Gisteren aan het verkeerslicht (op de kruising van de Groenendaallaan & Leien A’pen) even een fotootje genomen van de swanks die ING daar tegen een gevel geflikkerd heeft. Judge for yourself:

jill.jpg

– update: het is ook Netlash niet ontgaan🙂 –

5 Responses to “Plagiaat?”


  1. 1 Buzzing Bees februari 9, 2008 om 2:34 pm

    Ik moest ook meteen aan Greenberg denken. Maar de gelijkenis is hier zo overduidelijk en humoristisch vervormd, dat ik eerder van een knipoog naar of een ode aan zou spreken, in plaats van plagiaat. Ik vind het een geslaagde campagne, lang geleden dat ik op straat nog eens moest lachen om reclame.

  2. 2 tino februari 10, 2008 om 10:04 pm

    of ik moest lachen? neen dat niet. ik heb de campagne een paar keer gezien, maar ze bleef niet écht hangen. Of het plagiaat is? mag dat dan niet? de Bravia spot was een regelrechte rip-off van een event uit de Letterman-show.
    tja… ’t is trouwens de eerste keer dat ING iets deftig doet… wat een kutmerk is dat eigenlijk…

  3. 3 Adriana februari 14, 2008 om 12:47 pm

    Ik vind het wel heel makkelijk om op zo’n manier het werk van een fotografe te copieren. Moest er ook helemaal niet om lachen, om de originele foto’s van Jill Greenberg overigens wel. Het zou netjes zijn geweest van het reclameburo om dan ook Jill Greenberg te vragen voor de shoot van de ING campagne maar zo te zien aan de kwaliteit is dat niet gebeurd. Dat was vast en zeker te duur. Om dan een mindere fotograaf het werk van een topper te laten imiteren… Heel flauw. Wel goeie media inzet. Ik kom de campagne ook online op de meest onverwachte plaatsen tegen (bv bij http://thesaurus.reference.com).

  4. 4 Hanne mei 3, 2008 om 12:51 pm

    Even voor alle duidelijkheid, want niemand hier lijkt dit te weten: De foto’s voor de ING campagne zijn gefotografeerd door Jill Greenberg zelf! Jaja, inderdaad, het staat zelfs op haar portfolio.
    Eerst dacht ik ook aan plagiaat, maar even surfen naar haar site verduidelijkte alles.
    Persoonlijk vind ik dat deze foto’s wel minder doen nadenken dan haar serie ‘End Times’. Ik vind deze minder geslaagd.
    Maar het blijft een topfotografe!


  1. 1 Zakdoekdoosjes « Communication crap Trackback op maart 6, 2008 om 6:04 pm

Geef een reactie

Hello world

View Kristof Janssens's profile on LinkedIn

Add to Technorati Favorites

Janso is delicious

Janso tweeting

Bloggup

a

Janso's photostream

Janssen Pharma

San Diego bay

NBC

Coursera

Meer foto's
februari 2008
M D W D V Z Z
« Jan   Mrt »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829