Fitna oftewel het kwaad.

Ik had me voorgenomen om er niet naar te kijken of om er zeker niets over te schrijven hier. Maar ik moest toch kunnen meepraten… Kort omschreven, is deze kortfilm een aaneenrijging van feiten waarvan we allemaal op de hoogte zijn. Het is duidelijk dat Wilders ons allemaal nog eens wil wijzen op de islamisering van onze cultuur, maar brengt deze film echt een meerwaarde? Absoluut niet, ik vind het eigenlijk intriest. Ik zou hier een epistel kunnen schrijven over extremisme, verkeerde interpretaties van de koran, idiote Allah-cartoons, de kortzichtige felicitaties van De Winter en een karrevracht onrechtvaardigheid, maar daar zijn we wederom geen stap mee vooruit.

Twee conclusies.

1. Extremisme, op eender welk vlak, is fout. Zeer fout.
2. Dankzij de eenstemmige reactie van Wilders is de stok weer maar eens in het hoenderhok gegooid. Mission accomplished? Ik hoop dat er weer geen onschuldige slachtoffers voor moeten boeten. Het klinkt allemaal nogal geruststellend: de moslims in onze contreien reageren gematigd, imams roepen op tot kalmte en de media temperen. Maar als extremisten al gaan stijgeren bij een slecht getekende cartoon van Allah, dan ben ik toch eens benieuwd naar hun reactie op dit filmpje.

Gedurende de voorbije 7 jaar heb ik nooit kunnen begrijpen wat er juist gebeurd is in NY, het was bigger than life, nooit gezien, een spectaculaire scene uit Die Hard 5. Het is die scene uit Wilders’ film die me terug een koude rilling bezorgde. Pas gedurende het voorbije jaar is mij doorgedrongen wat een verschrikkelijke tragische dag het was die ene 9e september.

Moest je nog niets gezien hebben:

deel 2 hier te vinden..

0 Responses to “Fitna oftewel het kwaad.”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Hello world

View Kristof Janssens's profile on LinkedIn

Add to Technorati Favorites

Janso is delicious

Janso tweeting

Bloggup

a

Janso's photostream

Janssen Pharma

San Diego bay

NBC

Coursera

Meer foto's
maart 2008
M D W D V Z Z
« Feb   Apr »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31