Viva Hollandia

Albert Heijn is goe bezig.

Het oranjegevoel is weer in het land bij onze noorderburen. Bij het begin van de EK-campagne van het Nederlandse elftal introduceerde Albert Heijn (dé supermarktketen onder de supermarkten) een nieuwe spot. Alles in het teken van het oranjegevoel: Api, de verpersoonlijking van de supermarkt, legt met een lach uit waarom je bij Albert Heijn moet zijn tijdens het Europees kampioenschap. Je krijgt er bij elke aankoopschijf van 15 euro een Welpie bij, een klein leeuwtje met oranje manen, de opvolger van de welbekende Wuppie.

En geloof me, heel Nederland is vergaan de Welpies. Heel deze campagne werd gecommuniceerd a.d.h.v. een leuke spot die vast een mega productiebudget met zich meebracht. Gedurfd, want de kans was reëel dat Holland na enkele speeldagen uit het tornooi geknikkerd kon worden. Toch steunt de Heijn haar nationale team in elke situatie,en het zal geen windeieren gelegd hebben. Exacte cijfers kan ik je niet geven, maar bij een soortgelijke actie van AH, met Smurfjes als cadeau, steeg de verkoop met 4%.

De supermarkt scoort dan ook goed op elk onderdeel van de retail-driehoek: (awareness + imago + traffic) x consistentie + consequentie = ROI.
(Even een formule stelen die gisteren door onze CEO, op het Vlerick retailplatform, nog eens aangehaald werd, maar toch één die klopt als een koe)

Ook op gebied van technologie blijven ze bij de Heijn niet achter, vandaag kopt belga.be: Betalen met vinger mogelijk in Nederlandse supermarkt.
Ruim zestig klanten hebben hun twee wijsvingers al laten scannen. De scan wordt versleuteld en opgeslagen in het systeem. Die vingertop is da gekoppeld aan adresgegevens, bankrekeningnummer en bonuskaart. Na zes maand wordt Tip2Pay geëvalueerd, en wordt er bekeken of er een vervolgd komt hierop.

Volgen de Belgische supermarkten?

1 Response to “Viva Hollandia”


  1. 1 Petra juni 27, 2008 om 11:55 am

    Ondertussen is ’t game-over voor de Hollanders, maar de free-style campagne loopt nog voort:

    I just love ’t Oranjegevoel en de reklam in voetbaltijden!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Hello world

View Kristof Janssens's profile on LinkedIn

Add to Technorati Favorites

Janso is delicious

Janso tweeting

Bloggup

a

Janso's photostream

Janssen Pharma

San Diego bay

NBC

Coursera

Meer foto's
juni 2008
M D W D V Z Z
« Mei   Jul »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30