Corporate blogging is böring.

Ik lees nie graag corporate reclameblogs. Ze zijn saai en ze worden gevuld met heel sec copy, want corporate blogs horen droog én objectief te zien. Vereiste nummer 1 om een blogger te worden, is een online persona creëren – en dat doe je enkel door af en toe je mening te geven. Er zijn maar zeer weinig corporate blogs waar met schwüng en op regelmatige basis geschreven wordt. Dat is dan ook de reden waarom er weinig een plaatsje in m’n feedreader gekregen hebben.

De instelling van een blogger is eigenlijk simpel; ik besta, ik heb iets zinnigs te zeggen en wil daarover converseren. Hier loopt het eigenlijk al fout voor de meeste corporate reclameblogs.

Ja, ze bestaan.
Ja, ze hebben iets te zeggen, maar dan meestal enkel over hun gevoerde campagnes.
Nee, ze willen eigenlijk geen conversatie, daar heeft niemand tijd voor – liefst enkel campagnes seeden.

Dat laatste is vooral spijtig, want net die attitude die een blogger inneemt maakt het interessant voor de lezers. Als je geen bepaald standpunt inneemt, dan heb ik al geen zin meer om te beginnen lezen. Zo laat je de kans schieten om je bedrijf een gezicht te geven i.p.v. een soulless entiteit te blijven.

Beslis je om als bureau toch te gaan bloggen? Zorg dan voor getalenteerde schrijvers.
Iedereen kan droge tekst schrijven, maar zie dus hierboven. De mensen moeten zich engageren om voor het bedrijf te schrijven, en dan nog liefst met een beetje peper in de pen. Dubbel als je voor een bedrijf pent hoor! Google, K-Mart, Ryanair, Delta, ze hebben allemaal mensen op straat gezet omdat ze confidentiële zaken gepuliceerd hebben. The line is thin, very thin.

Omdat in elk reclamebureau toch wel een aantal mensen bloggen, volg ik hen liever via hun persoonlijke blog dan via de overkoepelende bedrijfsblog. So you go Ief, Pieter, Bram, Yannick, Jef ééén natuurlijk Henk😉 ..!

Veel echter. Veel persoonlijker. Veel.. beter.

5 Responses to “Corporate blogging is böring.”


  1. 1 Piet Wulleman november 21, 2008 om 5:28 am

    Wil dingen niet per se persoonlijk nemen, maar vind je dan dat er op onze blog geen meningen gegeven worden?

  2. 2 sideburns november 21, 2008 om 8:45 am

    Piet, ik treed je graag bij. Jouw Getting People to … blog is bij uitstek een corporate blog die net NIET aan bovenstaande beschrijving beantwoordt. Houden zo.

    Verder ben ik natuurlijk een beetje teleurgesteld dat ik niet meer in het lijstje sta, maar ja, ik heb momenteel dan ook geen bedrijf te vertegenwoordigen😦

    Ten slotte, Janso, steek ook eens wat peper in den Advertisinghangar, die kan ook wel wat gebruiken

  3. 3 janso november 21, 2008 om 10:19 am

    @Piet

    Dit is absoluut geen aanval op jullie blog, want jullie blog is natuurlijk een uitzondering op de regel (alsook bv Boondoggle). Ik ben blij dat jullie zo’n open cultuur doordrukken naar jullie blog, da’s dan ook de reden waarom Glog wél in m’n feedreader zit. Voortdoen!🙂

    @Henk

    Normaal had’k je er ook tussengezet, maar zoals je zelf aangeeft klopt dan even het plaatje niet dat’k wou schetsen. Hoop je er binnenkort wel weer terug tussen te zetten – dan update ik zelfs graag deze post voor jou😉

  4. 5 Yannick november 26, 2008 om 11:29 pm

    Thx Janso🙂

    Je hebt volledig gelijk; het merendeel van de corporate blogs is te braaf en daarom zijn persoonlijke blogs meestal interessanter en leerrijker. Gelukkig zijn er een paar uitzonderingen.

    & henk, keep it up, ik ben een grote fan van sideburns net omdat die peper en die meningen die ontbreken op andere blogs wél aanwezig zijn bij jou.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Hello world

View Kristof Janssens's profile on LinkedIn

Add to Technorati Favorites

Janso is delicious

Janso tweeting

Bloggup

a

Janso's photostream

Janssen Pharma

San Diego bay

NBC

Coursera

Meer foto's
november 2008
M D W D V Z Z
« Okt   Dec »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930