Volwassen worden.

Aaah volwassen worden. Ik was er niet direct fan van toen ik net afstudeerde. Bij mijn proclamatie had ik al heimwee naar de tijd dat we allemaal onbezonnen, twee maanden verlof konden nemen om een last minute te boeken naar de Turkse Riviera of naar een zonovergoten Costa elders. En dat voor maar €550. Toen ik 14 was kon ik niet snel genoeg 16 zijn want dan mocht ik officieel met een blinkende bolide de baan onveilig maken. En vanaf m’n twintigste wou ik niet meer ouder worden, want this was the time.

Intussen staan er 25 streepjes achter mijn naam, en ik ben er blij voor. Stilaan vallen de stukjes in elkaar en beginnen mijn prioriteiten zich te verleggen. Zowel op professioneel als op privé-vlak (I’m getting married with this little lady :)) weet ik precies wat ik wil. Zij die mij kennen, weten dat kiezen niet echt een sterk punt van mij  is.

Op professioneel gebied ben ik minstens even gelukkig. Werken met ideeën, praten over hoe je doelgroep denkt, elke dag met nieuwe dingen bezig zijn…  Voor het eerst werk ik samen met iemand die 100% hetzelfde denkt over “de dingen” – zeg haar maar even dat ze goed bezig is. Ik kijk naar de vlinders, terwijl zij ervoor zorgt dat ik niet in een drol trap (dixit). Geweldig toch?

Als account ben je een generalist, je moet van alle markten wat thuis zijn, een breed interesseveld hebben. Check. Ik hou van internet, lezen, leren, IT, discussies, actualiteit, sport, grafisch ontwerp, fotografie, enz… Het houdt me allemaal bezig. In elk van die interesses wil ik me specialiseren, maar logischerwijs ontbreekt me de tijd.
Eén grote passie zou handig zijn, want eigenlijk ben ik liever specialist dan generalist. Als ik dan moet kiezen, dan wil ik in de toekomst wel evolueren naar online planner. Bureau’s hebben, hoop ik althans, ontdekt dat er meer is dan klassieke reclame. Internet is de uitgelezen plaats om je verhaal te doen, voorbijgangers te verleiden of zelfs je product meteen te slijten. Je kan perfect monitoren wat er over je merk gezegd wordt of beter nog, je kan er in dialoog treden met je kopers en prospects. Logisch allemaal, maar voor vele merken is dit nog niet het geval.

Web 2.0 is momenteel de standaard. Intussen weet iedereen hoe het interactief web werkt, maar momenteel staat het internet nog in zijn puberschoenen. Het web is lang nog niet volwassen, reden genoeg om je hierin te specialiseren. Het is zoals Crusty (creative director Emakina) zegt; bureau’s zijn op zoek gegaan naar mensen die sites konden bouwen. Nadien werden er ook digital natives in huis gehaald die dat web2.0-ding konden uitleggen. Dat stadium zijn we intussen gepasseerd. Wat we nu nodig hebben zijn mensen die hun online expertise naadloos kunnen omzetten in creatieve online campagnes. Benieuwd hoe campagnes gaan evolueren de volgende jaren.

Het wordt immers nog spannender wanneer web 3.0 een feit is, want dan wordt de grens tussen offline en online nog vager. Op dat moment is men vrijwel continu verbonden met het internet, waardoor op elk ogenblik gesynchroniseerd kan worden met je online profiel. Camera’s, GSM’s, mp3 spelers, mini pc’s, intelligente personal agents die constant gegevens uitwisselen met je digitale leven. Die digitale data zullen geordend, benoemd en bewaard worden door intelligente machines. Data wordt op dat moment meer dan bits & bytes.

Documenten gaan over mensen, gebeurtenissen, bedrijven, landen, sport, eten, enz… In feite over alle onderwerpen die je maar kunt verzinnen. Je hebt het dan dus niet meer over documenten, maar over “entiteiten” die in documenten voorkomen. De truc is dus om ook computers te laten begrijpen waar die entiteiten in documenten over gaan.
Cloud computing, web operating systems, open source software zullen dan pas echt doorstoten. (cfr. Frankwatching).
Gaan we dan toch nog succesvolle campagnes maken die volledig steunen op User Generated Content?

Gelukkig staat volwassen worden niet gelijk aan stoppen met leren. The best is yet to come.

2 Responses to “Volwassen worden.”


  1. 2 janso februari 16, 2009 om 2:40 pm

    Dankuwel, al is het wel al paar weekjes geleden.🙂


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Hello world

View Kristof Janssens's profile on LinkedIn

Add to Technorati Favorites

Janso is delicious

Janso tweeting

Bloggup

a

Janso's photostream

Janssen Pharma

San Diego bay

NBC

Coursera

Meer foto's
februari 2009
M D W D V Z Z
« Jan   Mrt »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728