A mobile future.

Al een paar jaar zat ik te wachten tot er wat vooruitgang geboekt werd op het vlak van mobiel internet. Ik had voordien zowat alles getest, van WAP op een Nokia 7110 tot I-Mode, maar tevergeefs. Het was behoorlijk moeilijk om je toestelletje in te stellen, de snelheden waren droevig, het dataverkeer enorm duur en het gebruiksgemak alles behalve.
Sinds een jaar ben ik dan overgeschakeld naar een iPhone, maar dan wel een first gen – het eerste toestel dat gebruiksgemak koppelt aan behoorlijke snelheden en een eye candy interface. Intussen is de 3G de standaard geworden, maar die heb ik even aan me voorbij laten gaan.

Misschien mis ik wel niets, want de toekomst van mobiel internet staat voor de deur: 4G. Een evolutie die het gebruik van internet op mobieltjes ingrijpend zal veranderen. 3G laat op dit moment snelheden toe tot 7,2 mbit/sec, de gemiddelde Belgische breedbandverbinding thuis ligt rond de 10 mbit. De opvolger van HSDPA/3.5G zal maar liefst snelheden van 320 mbit/sec toelaten.

You do the math.

Live HD video streamen of een HD videoconference calls via VoIP, het is allemaal nabije toekomst.

Wanneer dat tijdperk aangebroken is, wordt mobile groot – echt groot. Dat wordt het moment waarop de grenzen tussen offline en online nog vager gaan worden. Dat kan niets nog tegenhouden. Wat wel een rem kan zijn, zijn de nog steeds hoge kosten voor dataverkeer en de, nog steeds, bedenkelijke batterijlevensduur van smartphones. Wat die prijs betreft, zijn er al enkele initiatieven die gratis datapakketten aanbieden in ruil voor gepersonaliseerde advertenties. Dat kunnen we alleen maar toejuichen

Momenteel staat het mobiele gebruik bij de massa nog op een laag pitje, toch doemen er soms al tekenen op van digital fatigue, en dat gaat er wellicht niet beter op worden. We gaan meer en meer ons mobiel internetgebruik afstemmen op functionaliteit (en in mindere mate op entertainment). We schakelen onze smartphone in om snel op te zoeken waar we goede restaurants in de buurt kunnen vinden, om te checken of er al feedback is op je laatste mail, om snel nog even een ticket te boeken, een filmpje mee te pikken op de trein… Snel en instant worden de kernwoorden. Snelle transacties zullen gebeuren via widgets en andere applicaties (bv mobiel stemmen of je digitale portefeuille). Andere hoofdzaken waarvoor we mobiel internet gaan gebruiken zijn interactie (IM), plaatsbepaling (maps=mirrorworlds) en mobile search (pech voor de volksquiz).  

Het feit dat we onze multimedia mobiel steeds bij ons zullen hebben, zal reclamemakers oprecht gelukkig maken. Dat betekent dat we op het moment van inspiratie snel content kunnen produceren (beelden, geluid en andere media snel registreren, bewerken en uploaden). Die content kunnen we dus makkelijker personaliseren en voorzien van metadata. Op dit moment vraagt het allemaal nog wat te veel tijd en moeite om mainstream te zijn. 

Ook niet onbelangrijk voor adverteerders en reclamebureaus om te begrijpen, is dat mobiele telefoons steeds in de context gebruikt worden, op het moment waarop de consument wil overgaan tot aankoop. Vlot mobiel internetgebruik lijdt ertoe dat we ons ín de wereld gaan begeven, niet in een situatie waar de wereld zich buiten afspeelt.
 Het contextueel adverteren wordt dus nóg belangrijker dan dat het al is, en dat gaan de adverteerders graag horen. Vive le ROI !

Als onze toestellen dan toch voorzien worden van betere techniek en snellere verbindingen, dan is een volgende stap niet ver weg, dan bedoel ik bijvoorbeeld augemented reality.
Zo kunnen in real life en 3D-gewijs dingen gaan projecteren zodat ze “tastbaar” worden. Een mooi voorbeeldje hiervan is één van de laatste ads van Mini Cooper.

The future may be bright.

1 Response to “A mobile future.”


  1. 1 sideburns februari 23, 2009 om 7:46 pm

    Wat dat voorbeeld van Mini betreft, ik heb daar lang over zitten twijfelen, en ik ben er eigenlijk nog niet helemaal niet uit of ik dat nu eigenlijk goed vind of niet. Goed omdat het heel veel aandacht weet te trekken in de web-wereld. Niet goed omdat ik sterk twijfel of die advertentie veel mensen aanzet om achter hun webcam te zitten foefelen, om dan een Mini in 3D te zien. Wat the fuck, een Mini in 3D, zo kom ik er elke dag wel een paar tegen, wie die nog niet gezien heeft, moet wel een paar jaar op de planeet Zork gewoond hebben. Maw leidt het tot iets? of is het gewoon leuk omwille van de nieuwe techniek?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Hello world

View Kristof Janssens's profile on LinkedIn

Add to Technorati Favorites

Janso is delicious

Janso tweeting

Bloggup

a

Janso's photostream

Janssen Pharma

San Diego bay

NBC

Coursera

Meer foto's
februari 2009
M D W D V Z Z
« Jan   Mrt »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728