Boeiende tijden.

Het wordt nu verschrikkelijk echt, de economische crisis. We worden er elke dag mee om onze oren gekletst, maar “vroeger” speelde de crisis zich af in another ballpark. Dat was op een hoger niveau, met als resultaat dat je dan radiogewijs ingelicht werd over het feit dat er weer maar eens 500 blauwe boord arbeiders afgedankt waren. Zoals Pieter al schreef zit ook de creatieve sector op het tandvlees, en het lijkt niet te stoppen. Er worden krampachtige beslissingen genomen waardoor mensen met veel ervaring en potentieel op straat belanden. Er wordt niet meer gekeken naar kwaliteiten, enkel cijfers doen er toe.

De meesten onder ons (youngsters) hebben dan ook nooit een crisis meegemaakt, we weten niet wat we nog moeten verwachten, hoe lang het nog gaat duren of hoe we eruit moeten geraken. We zien alleen maar dat er gegoocheld wordt met voorspellingen en dat het zwarte gat steeds groter wordt. Bij elk nieuw dieptepunt lijkt het alsof men zich opmaakt voor een nieuwe stijle vooruitgang, tot nu toe is het echter enkel bergaf gegaan. En dat drukt op het gemoed van de hele sector.

Waar de crisis nu echt genadeloos toeslaat zijn de media en dan heb ik het niet enkel over de print. Media zijn hard gedaald in prijs en elke gelegenheid is goed genoeg om to topicals te pushen. De printmedia moeten niet enkel vechten om hun adverteerders te houden, ook betalende lezers worden schaarser. In Amerika wordt voorspeld dat de verkoop van lokale newspapers (~ grootte van bv. Concentra) het komende jaar gaat dalen met +- 35%. Kan een Belgische krant bij zo’n opdoffer blijven bestaan? Ook hier zie je dat er naar alternatieve inkomsten gezocht wordt. Zo zie je dat er voorzichtig afgetast wordt of mensen zouden willen betalen voor online news content? Kranten, en print in het algemeen, zijn niet creatief genoeg in het monetizen van hun medium. Wellicht zit er wel toekomstmuziek in mobile, spijtig genoeg hinken we in België heel wat achterop op dat vlak.

Niet enkel print heeft een probleem met het vergaren van verdiende euro’s in ruil voor hun diensten, ook online media zitten met de handen in het haar. Facebook en Twitter zijn handenvol geld waard, maar er wordt geen centiem mee verdiend. Zelfs het voor 1,65 miljard dollar overgenomen Youtube kreunt onder de bandwidth kosten. Ook het lokale GarageTV ondergaat dezelfde problemen, al probeert men hier de kosten te drukken met vervelende pre-roll ads. Hoe lang kan dit nog blijven duren vooraleer men met een oplossing komt?

Interesting times.

0 Responses to “Boeiende tijden.”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Hello world

View Kristof Janssens's profile on LinkedIn

Add to Technorati Favorites

Janso is delicious

Janso tweeting

Bloggup

a

Janso's photostream

Janssen Pharma

San Diego bay

NBC

Coursera

Meer foto's
mei 2009
M D W D V Z Z
« Apr   Jun »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031